netahgel

سایت خبری، سرگرمی و آموزشی نت آنجل

از اصحاب سبت چه میدانید : داستان اصحاب سبت با استناد به آیات قرآن کریم

از اصحاب سبت چه میدانید

در قرآن کريم، قوم يهود به عناوين مختلف مورد مذمت قرار گرفته­اند. يكي از اين موارد، شكستن حريم خدا در روز شنبه است. خداوند در اين خصوص مي­فرمايد: “ولقد علمتم الذين اعتدوا منكم في السبت فقلنا لهم كونوا قرده خاسئين (به طور قطع حال كساني از شما كه در روز شنبه نافرماني وگناه كردند دانستيد، ما به آن­ها گفتيم به صورت بوزينه­اي طرد شده در آئيد).

 

در اين آيه قرآن کريم، يهوديان زمان نزول قرآن کريم را مخاطب قرار داده و خراب­كاري و مكر و حيله گذشتگان آنان را گوشزد مي­كند. و به آنان خطاب مي­كند؛ «به خاطر تجاوز عده ­اي از شما يهوديان و سرپيچي از فرمان خدا دستور مسخ آن­ها صادر و مسخ گرديده­ اند». اين سرگذشت چنانكه در روايات اسلامي به آن اشاره شده، مربوط به جمعي از بني ­اسرائيل است كه در ساحل يكي از درياها (ظاهراً درياي احمر در كنار فلسطين امروزي) در بندري به نام «ايله» (ايلات امروزي) زندگي مي­كردند

تفسير نمونه، ج1، ص204

 

و از طرف خداوند به عنوان آزمايش و امتحان به آنان دستور داده شد تا صيد ماهي را در روز شنبه تعطيل كنند. اما آنان دست  به حيله زده و در كنار دريا حوضچه ­هايي ترتيب دادند و راه آن ­را به دريا گشودند. روزهاي شنبه، راه حوضچه­ ها را باز مي­كردند و ماهيان فراوان همراه آب وارد آن­ها مي شدند و به هنگام غروب، راهشان را مي­ بستند و از بازگشت آن­ها به دريا جلوگيري نموده و سپس روز يكشنبه به صيد آن­ها مي­پرداختند.

ترجمۀ تفسير الميزان، ج6، ص422

 

بنابراين به استناد سورۀ مبارکۀ بقره، آيۀ شريفۀ 64، اين عمل يهود تجاوز به حدودالله است و مانع شمول فضل و رحمت خداوند مي­گردد.

 

“ثم توليتم من بعد ذلك فلولا فضل الله عليكم ورحمه للكنتم من الخاسرين”.

در سورۀ مبارکۀ اعراف نيز به اين داستان اشاره شده است: “وسئلهم عن القريه التي كانت حاضره البحر اذ يعدون في السبت اذا تأتيهم حيتانهم يوم سبتهم شرعا ويوم لا يسبتون لا تأتيهم كذلك نبلوهم بما كانوا يفسقون”[38] (و از آن­ها دربارۀ (سرگذشت) شهري كه در ساحل دريا بود سؤال كن (و به خاطر بياور) هنگامي را كه آن­ها در روز شنبه تجاوز (طغيان در برابر قانون خدا) مي­كردند. همان هنگام كه ماهيانشان در روز شنبه (كه روز تعطيل و استراحتشان بود) آشكار مي­شدند اما در غير روزهاي شنبه به سراغ آن­ها نمي­آمدند. اين­گونه آن­ها را به چيزي آزمايش كرديم كه در برابر آن نافرماني مي­نمودند).

 

و نيز در سورۀ مبارکۀ نساء آمده است: “ورفعنا فوقم الطور بميثاقهم وقلنا لهم ادخلوا الباب سجداً وقلنا لهم تعدوا في السبت واخذنا منهم ميثاقاً غليظاً”[39] (و كوه طور را بر فراز آن­ها برافراشتيم و در همان حال از آنان پيمان گرفتيم و به آن­ها گفتيم به عنوان توبه از در بيت­المقدس با خضوع درآييد و نيز به آن­ها گفتيم روز شنبه تعدّي نكنيد و دست از كار بكشيد و از آن­ها در برابر همۀ اين­ها پيمان محكمي گرفتيم).

 

و در آيۀ شريفۀ بعد مي­فرمايد: “فبما نقضهم ميثقهم وكفرهم بايت الله وقتلهم الانبياء بغير حق وقولهم قلوبنا غلف بل طبع الله عليها بكفرهم فلا يؤمنون الا قليلا”[40] (آن­ها به خاطر اينكه پيمانشان را شكستند و آيات خدا را انكار كردند و پيامبران را به ناحق كشتند و به خاطر اينكه از روي استهزاء مي­گفتند بر دل­هاي ما پرده افكنده شده و سخنان پيامبران را درك نمي­كنيم، مطرود درگاه خداوند شدند. آري خداوند به علت كفرشان بر دل­هاي آنان مهر زده و لذا جز عدۀ كمي ايمان نمي­آورند آن­ها كه راه حق مي­پويند و سر لجاج ندارند).

 

در اين آيه به قسمت­هاي ديگري از خلاف­كاري­هاي بني ­اسرائيل از جمله كارشكني ­ها و عداوت­ها و دشمني ­هاي آنان با پيامبران خدا و قتل آنان اشاره شده است. در سورۀ مبارکۀ نحل، آيۀ شريفۀ 124 نيز در مورد اصحاب سبت بحث گرديده است.

 

در مجموع، از داستان اصحاب سبت نتيجه مي­گيريم؛ خلاف­كاري زير پوشش كلاه شرعي تجاوز است. گرچه در آيات فوق اشاره­اي به حيله­گري اصحاب سبت در زمينه گناه نشده است ولي با توجه به اينكه در اين آيات مجازات سختي براي آن­ها تعيين شده، نشان­دهندۀ اين است كه چهرۀ واقعي گناه هرگز با دگرگون ساختن ظاهر آن و به اصطلاح كلاه شرعي درست كردن از بين نمي­رود. حرام، حرام است، خواه صريحاً انجام گيرد و يا در زير لفافه­هاي دروغين و عذرهاي واهي، آن­ها كه تصور مي­كنند گناه را مي­توان با تغيير چهره صوري تبديل به يك عمل مجاز كرد، در حقيقت خود را فريب مي­دهند.

ترجمۀ تفسير الميزان، ج6، ص422.

از اصحاب سبت چه میدانید
از اصحاب سبت چه میدانید

منبع : جام نیوز

پاسخی بگذارید