موها هم مانند ما که بعضی موقع ها حالمان خوب است و بعضی موقع ها بد، روزهای خوب و بد دارند. اما اگر متوجه تغییراتی در موهایتان شده اید که طبیعی به نظر نمی رسد، شاید بهتر باشد که توجه بیشتری به آن بکنید. چون موها می توانند نکاتی درباره سلامتی مان را به ما بگویند.

ریزش مو شدید دارید

بعد از حمام از مقدار ریزش موهایتان تعجب می کنید؟ هر چند ریزش 100 تار مو بعد از حمام و… طبیعی است، ریزش مو شدید ممکن است نشاندهنده ی مشکلی باشد. کمبود بعضی از مواد مغذی و یا بعضی مشکلات پنهانی در سلامتی تان می تواند منجر به بروز اختلالاتی در مو شود. پس بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر اینکه از لحاظ وجود کمخونی و یا مشکلات تیروئید بررسی می شوید، پزشک کمبود برخی ویتامین ها یا مواد معدنی از جمله ویتامین D را هم بررسی می کند.

خوراکیهایی که برای سلامت مو مناسب هستند

موهایتان خشک است

اگر با این مشکل درگیر هستید که موهایتان همیشه خشک است، شاید چربی های سالم به بهتر شد نشان کمک کنند. این چربی ها بخش مهمی از برنامه ی غذایی هستند چون باعث سلامتی کف سر و پوست و درنتیجه تارهای مو می شوند. با مصرف مقدار کافی آووکادو، روغن زیتون و سالمون، پوست و کف سرتان را تقویت کنید تا موهایی سالم تر داشته باشید.

خوراکیهایی که برای سلامت مو مناسب هستند

موهایتان کدر است

کدر بودن موها هم می تواند نشان دهنده ی این باشد که به چربی سالم بیشتری نیاز دارید تا موها درخشنده تر شوند. اسیدهای چرب امگا 3 و چربی های غیراشباع برای سلامتی ضروری اند اما موی کدر ممکن است نشان دهنده ی این مساله باشد که مقدار کافی از این چربی ها دریافت نمی کنید. پس مقدار بیشتری سالمون، آووکادو، تخم کتان، دانه ی چیا و مغزهای خوراکی در برنامه غذایی خود بگنجانید.

خوراکیهایی که برای سلامت مو مناسب هستند

موهایتان شکننده است

هرچند موی همه ی ما به رطوبت بیشتری نیاز دارد اما موهایی که بسیار شکننده هستند ممکن است نشان دهنده ی کمبود زینک و/یا آهن باشند. زینک و آهن برای تولید کراتین ضروری هستند به همین دلیل کمبود آن ها می تواند منجر به تغییراتی در بافت مو شود.

می توانید خوراکی هایی که حاوی مقدار بالایی زینک هستند را به برنامه غذاییتان اضافه کنید، مانند گوشت قرمز، تخم کدو و عدس.

خوراکیهایی که برای سلامت مو مناسب هستند

پوست سرتان خشک است

تا به حال برایتان پیش آمده که نتوانسته باشید وسط یک جلسه ی مهم جلوی خاراندن سرتان را بگیرید؟ یا کف سرتان با کوچکترین خارشی پوسته پوسته می شود؟ این ها نشان می دهند که به امگا3 و امگا6 نیاز دارید. این اسیدهای چرب ضروری برای سلامت فولیکول های مو ضروری هستند و به مو و کف سر رطوبت می بخشند. برای اینکه مقدار بیشتری از آن ها را دریافت کنید، مقدار مصرف تخم کتان، تخمه آفتابگردان، ماهی و… را افزایش دهید.

خوراکیهایی که برای سلامت مو مناسب هستند

موهایتان بسیار نازک است

اگر موهای نازکی دارید، ممکن است متوجه ضعیف تر شدنن آن ها هم نشوید اما وقتی تمام موهایتان نازک شده باشد، ممکن است نشاندهنده ی این مساله باشد که به پروتئین بیشتری نیاز دارید. سلول های مو هم مانند دیگر سلول های بدن از آمینو اسید ساخته شده اند که همان ساختار شکسته شده ی پروتئین هستند. به همین دلیل، اگر به میزان کافی پروتئین دریافت نکنید، ممکن است دچار ریزش موی بیشتری شوید.

برای اینکه موهایی پرپشت داشته باشید، ماهی، تخم مرغ، ماکیان، گوشت قرمز و لبنیات را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید. اگر گیاهخوارید، آجیل، لوبیا و غلات کامل نیز منابع خوبی از پروتئین برای شما هستند.

خوراکیهایی که برای سلامت مو مناسب هستند

موهایتان دارد سفید می شود

حتی اگر پدر و مادرتان اولین موی سفیدشان را تا قبل از 40 سالگی کشف نکرده باشند، باز هم ممکن است موهای شما زودتر یا دیرتر سفید شود. ژنتیک می تواند تاثیر گذار باشد اما سفید شدن موها در سنین پایین ممکن است نشاندهنده ی کمبود مس باشد. برای دریافت این ماده معدنی نیازی به مصرف بالای آن نیست. می توانید قارچ و کنجد را به برنامه غذاییتان بیفزایید.