غذاهای مناسب ماه رمضان : بهترین غذاهای سفارش شده در ماه مبارک رمضان

غذاهای مناسب ماه رمضان : بهترین غذاهای سفارش شده در ماه مبارک رمضان

غذاهای مناسب ماه رمضان : بهترین غذاهای سفارش شده در ماه مبارک رمضان

غذاهای مناسب ماه رمضان

 

برای جلوگیری از عطش

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری کنید. این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند، باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.
تمام روزه داران، خصوصاً آنهایی که دچار بیماری‌ های گوارشی و معده هستند، سعی کنند از خوردن این غذاها بپرهیزند و یا از لیمو ترش، ماست و سبزی خوردن در کنار این غذاها استفاده کنند.
روزه‌ داران برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌ های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز کنند.
مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست، زیرا این غذاها زمینه بروز ناراحتی‌ های گوارشی نظیر ترش کردن معده را فراهم می‌کنند.
ضمنا خوب است شش تا هشت لیوان آب در فاصلۀ افطار تا سحر نوشیده شود و برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روز، لیمو ترش تازه در پایان سحری مصرف شود.

 

غذاهای مناسب ماه رمضان : بهترین غذاهای سفارش شده در ماه مبارک رمضان

غذاهای مناسب ماه رمضان

برای تامین قند خون

افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه‌ دار نیستند، باید سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ ها شامل سحر، افطار و شام است. البته مصرف غذا در دو وعده (سحری و افطار) نیز اشکالی ندارد. بهتر است غذای مصرفی در سحر ویژگی وعده ناهار را داشته باشد.
در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل 5 گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات+ میوه‌ها+ سبزیجات+ گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ+ شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن توصیه می‌شود.
استفاده از خرما در ماه رمضان به‌ خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه‌دار بسیار مؤثر است. روزه‌داران سعی کنند به جای غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای آب پز و بخارپز شده استفاده کنند.

 

غذاهای مناسب ماه رمضان

برای حفظ تعادل در وعده‌های غذایی

نیازی به حذف هیچ یك از وعده‌ های غذایی نیست. در ماه رمضان انسان دچار محدودیت یا محرومیت مواد غذایی نمی‌ شود و احتیاج به ذخیره‌ سازی مواد غذایی پیش از ماه رمضان وجود ندارد.
با توجه به این كه در ماه رمضان یك وعدۀ غذایی حذف می‌شود، همۀ افراد باید حداقل 20 درصد كمتر از ماه‌ های دیگر سال غذا بخورند.
با مصرف متعادل مواد غذایی در ماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی‌ های اضافی را پیدا می‌ كند. تمامی روزه‌داران باید وعدۀ سحری را در برنامۀ  غذایی خود داشته باشند، زیرا حذف این وعده، سلامت آنها را به خطر می‌ اندازد.

 

غذاهای مناسب ماه رمضان

برای جلوگیری از افزایش وزن

در ماه مبارک رمضان از مصرف بیش از حد غذا های چرب و شیرین خودداری کنید. روزه‌ داران هنگام افطار از مواد غذایی شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نکنند، زیرا باعث افزایش وزن می‌ شود.
انجام پیاده‌ روی و ورزش در این ماه، توصیه می‌شود. بهتر است روزه‌ داران روزه‌ شان را با آب ولرم باز کرده و پس از آن از نان، پنیر، گردو و غذاهای گرمی مانند آش استفاده کنند و حتما بین افطار تا شام یک تا دو ساعت فاصله بگذارند و حتما در این زمان آب فراوان بنوشند.
کودکان و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می‌گیرند باید در وعدۀ سحری، غذای کافی بخورند و همچنین آبمیوه‌ و سبریجاتی مانند هویج و گوجه‌ فرنگی را فراوان مصرف کنند، زیرا مقدار زیادی ویتامین را به صورت فشرده به بدن آن‌ ها می‌ رساند.

غذاهای مناسب ماه رمضان

برای سلامت روزه‌ اولی‌ها

فعالیت زیاد نوجوانان روزه‌ دار در ماه رمضان منجر به مصرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در طی ساعات روز می‌ شود و این مسئله می‌ تواند زمینه‌ ساز بروز سوء‌ تغذیه خفیف یا شدید باشد.
بهترین ورزش‌ ها در طول این ماه، شنا و پیاده‌ روی پس از صرف افطار است، چرا که این ورزش‌ها از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.

————————————

منبع : موسسه جهانی سبطین

Be the first to comment

پاسخی بگذارید